Wakaf Novel
Anda sukakan novel saya? Kongsikan apa yang anda baca sambil beramal. Dengan RM50, anda boleh mewakafkan 2 naskah Pendeta Gua Khayalan dan 2 naskah 10 Juta Pulus kepada mana-mana perpustakaan sekolah ataupun rumah anak-anak yatim pilihan anda. Jika berminat, emailkan kepada saya di masdalifadzlie@gmail.com dengan tajuk 'Projek Wakaf Novel' bagi mendapatkan info lanjut.


Beli Novel
Anda juga boleh membuat pesanan bagi novel-novel di atas dengan menghantar email bertajuk 'Pesanan Novel' ke masdalifadzlie@gmail.com. Sila nyatakan judul novel dan jumlah pesanan. Harga senaskah adalah RM10 (tidak termasuk RM4 harga pos untuk setiap naskah). Setiap naskah yang dipesan akan disertakan tandatangan penulis.






Ampuni Aku, Tuan Editor!

Filed under: by: Masdalifadzlie M Saaid


Hal kerja yang menimbun sejak akhir-akhir ini membuatkan aku tidak punya banyak masa untuk mencoretkan sesuatu di sini. Dalam pada itu, aku juga sedang menulis sebuah novel fiksyen sains dan fantasi berunsurkan komedi/humor bertajuk 10 Juta Pulu$ dan juga sebuah skrip filem fantasi yang masih belum bertajuk. Oleh itu, masa begitu mencemburui aku.

Secara ringkas, 10 Juta Pulu$ menceritakan tentang dua orang sahabat yang teraniaya kerana dikehendaki membayar 10 juta pulus kepada kerajaan sebagai pembiayaan perang persekutuan. Mereka bertemu seorang vampira (anak saudara kepada Pengiran Drakula) yang tidak menghirup darah, sebaliknya hanya dahagakan jus tomato! Bersama-sama vampira itu, mereka bertiga mencari jalan bagi membayar 10 juta pulus kepada kerajaan.

Cerita ini adalah idea asal saudara Ahmad Patria Abdullah. Manuskrip asal kisah ini bertajuk Pengembaraan Idriz, Zohok dan Pengiran Vincent. Manuskrip tersebut telah diberikan kepada aku pada tahun 2003. Beliau mahu aku mengolah cerita tersebut supaya watak-watak utama tidak melakukan dosa bagi mencapai matlamat mereka. Hanya selepas kemunculan Pendeta Gua Khayalan baru aku mula menyentuh kembali manuskrip ini. Namun atas faktor-faktor komedi dan komersil, manuskrip tersebut aku judulkan semula dan mengolah jalan ceritanya sebanyak 80 peratus bagi memenuhi permintaan beliau.

Proposal 10 Juta Pulu$ telah pun diluluskan oleh pihak PTS. Sehingga kini aku hanya berjaya menulis enam bab terawal. Nampak gayanya, tempoh sehingga akhir Januari yang diberikan oleh Vovin terpaksa dilangkah dengan 'buat-buat tak tahu'. Harapnya, mereka memahami kesibukan seorang pengaturcara bahasa Jawa seperi aku.

Ampuni aku, Tuan Editor!

www.tips-fb.com