Wakaf Novel
Anda sukakan novel saya? Kongsikan apa yang anda baca sambil beramal. Dengan RM50, anda boleh mewakafkan 2 naskah Pendeta Gua Khayalan dan 2 naskah 10 Juta Pulus kepada mana-mana perpustakaan sekolah ataupun rumah anak-anak yatim pilihan anda. Jika berminat, emailkan kepada saya di masdalifadzlie@gmail.com dengan tajuk 'Projek Wakaf Novel' bagi mendapatkan info lanjut.


Beli Novel
Anda juga boleh membuat pesanan bagi novel-novel di atas dengan menghantar email bertajuk 'Pesanan Novel' ke masdalifadzlie@gmail.com. Sila nyatakan judul novel dan jumlah pesanan. Harga senaskah adalah RM10 (tidak termasuk RM4 harga pos untuk setiap naskah). Setiap naskah yang dipesan akan disertakan tandatangan penulis.






Perjumpaan Editor-Penulis PTS Fortuna

Filed under: by: Masdalifadzlie M Saaid


Sabtu, 9 Januari 2010, 1000-1230 GMT+8

Hasrat bermalas-malasan di atas katil pada hujung minggu terpaksa dilupakan kerana pada hari ini, ada satu perjumpaan antara editor-editor PTS Fortuna dengan penulis-penulis PTS Fortuna. Atas jemputan melalui email, aku turut serta bagi meramaikan majlis.

Dalam penerangan Vovin selaku penghulu di PTS Fortuna, selain fiksyen sains, fantasi dan thriller, 2010 bakal menyaksikan pertambahan genre-genre baru seperti humor, militari dan seram. Malah, PTS Fortuna juga bakal mengembangkan sasaran pembaca kepada remaja dan kanak-kanak dengan perancangan penerbitan novel kanak-kanak/remaja dalam genre-genre tersebut. PTS Fortuna juga bakal memperbanyakkan lagi penterjemahan buku-buku luar dalam genre-genre tersebut seperti yang telah dilakukan terhadap buku-buku karya John Grisham.

Dalam perjumpaan ini, aku mendapat sedikit maklumat tentang Pendeta Gua Khayalan. Sepanjang tahun 2009, Pendeta Gua Khayalan berjaya menduduki carta lima teratas dalam jumlah buku yang keluar dari gudang PTS (bagi buku-buku yang dikelolakan oleh PTS Fortuna). Pada aku, ianya satu pencapaian yang boleh dibanggakan kerana sepanjang 2009, 'Sang Pendeta' hanya berada di pasaran selama dua bulan terakhir (November dan Disember). Alhamdulillah syukur. Semoga prestasi ini berkekalan bagi tahun 2010.

Majlis ini juga menyaksikan terdapat satu tempoh perdebatan ilmiah khusus tentang Pendeta Gua Khayalan. Topik perdebatan menyentuh jalan cerita hingga ke ilustrasi muka hadapan. Ada pujian dan ada juga kritikan. Apa-apa pun, aku melihat perdebatan dan pendapat-pendapat yang dibincangkan dari sudut yang positif.

Aku menganggap inisiatif PTS Fortuna mengumpulkan penulis dan editor dalam satu majlis adalah satu usaha yang bagus. Apabila misi dan hala tuju PTS Fortuna dijelaskan, mudah bagi penulis merangka strategi penulisan atau pun sekurang-kurangnya memberi idea kepada penulis, genre novel yang bakal ditulis.

Nota: Agak gementar apabila Tuan Fauzul, salah seorang orang besar di PTS menggelar aku sebagai 'otai' penulisan fantasi. Sepertinya nama Masdalifadzlie kian dikenali di kalangan warga atasan PTS. Semoga pujian yang diterima semua pihak tidak membuatkan aku lalai dan meninggi diri. Amin.

www.tips-fb.com