Wakaf Novel
Anda sukakan novel saya? Kongsikan apa yang anda baca sambil beramal. Dengan RM50, anda boleh mewakafkan 2 naskah Pendeta Gua Khayalan dan 2 naskah 10 Juta Pulus kepada mana-mana perpustakaan sekolah ataupun rumah anak-anak yatim pilihan anda. Jika berminat, emailkan kepada saya di masdalifadzlie@gmail.com dengan tajuk 'Projek Wakaf Novel' bagi mendapatkan info lanjut.


Beli Novel
Anda juga boleh membuat pesanan bagi novel-novel di atas dengan menghantar email bertajuk 'Pesanan Novel' ke masdalifadzlie@gmail.com. Sila nyatakan judul novel dan jumlah pesanan. Harga senaskah adalah RM10 (tidak termasuk RM4 harga pos untuk setiap naskah). Setiap naskah yang dipesan akan disertakan tandatangan penulis.






Ulasan: 10 Juta Pulu$

Filed under: , by: Masdalifadzlie M Saaid


Ulasan ini diambil dari blog mantan rakan kantor, Fahmi Yunus. Terima kasih kerana sudi memberikan ulasan.

******
Salam semua.

Seperti dijanjikan, ulasan novel terbaru yang aku baca, "10 Juta Pulus". Ditulis oleh mantan rakan sepejabat yang juga seorang programmer macam aku.

Novel kedua hasil tangan beliau tidak mengecewakan. Tajuk 10 Juta Pulus (10JP) agak menarik. Wang, bagai nadi kehidupan setiap insan. Bagi sesetengah orang, wang adalah segalanya. Semua memerlukan wang. Dengan tajuk sebegitu, Masdalifadzlie dapat mengolah sebuah cerita yang sangat menarik.

Pontianak, pari-pari, robot dan konspirasi memenuhi novel ini. Gaya penulisan kali ini, lebih menggambarkan diri penulis sendiri. Banyak elemen kejutan yang tidak disangka, muncul tiba-tiba. Tahniah pada penulis yang bisa menggeletek aku dengan permainan bahasanya.

Dalam novel kali ini juga, tidak susah untuk aku menyelam masuk ke dalamnya. Watak-watak yang ada, terasa sangat-sangat hampir. Kirol yang menggelabah (diilhamkan daripada Khirul, rakan sepejabatku), bos syarikat akhbar Berita Cepat, Encik Syahir (mungkin diilhamkan dari bos tempat aku mencari rezeki? Hahaha!), Fahmi yang kacak tetapi gatal dan tidak romantik (katanya diilhamkan daripada aku?? Aku tidak romantikkah?). Putaran hidup harian aku di pejabat, memudahkan aku menghayati novel ini.

Perkara lain yang menambah perasa kepada 10JP adalah pertembungan dua zaman. Jarang aku dapat membayangkannya walau dalam filem. Vampira dan robot, dua watak yang tidak mungkin ada bersama. Penulis berjaya menterjemahkanya tanpa aku mempersoalkanya! Tahniah!

Heroin cerita ini pula berdarah pari-pari. Anda pernah menjumpainya dalam mana-mana terbitan Melayu? Serius aku tak pernah! Babak percintaan antara vampira dan pari-pari tidak mengganggu perjalanan cerita ini. Aku pun, bukan suka sangat baca buku novel romantik. Hahaha!

Secara keseluruhan, untuk 10JP, aku bagi 4.5 bintang. Buku berkualiti, isi yang menarik!

Tahniah penulis, anda memang hebat!

www.tips-fb.com